marți, 18 august 2015

Legile absurdului

De o viață încerc din răsputeri să trăiesc sub un ecran protector. Fals, bineînțeles. Dar singurul capabil să-mi asigure supraviețuirea. Sunt într-o mica "bubble" luminoasă, încărcată de zen, plutind în mijlocul haosului.

Dar deseori, scutul se dezactivează. E de ajuns o mică înțepătură, o injecție scurtă de realitate. O mică întâmplare din orășelul acesta. La scară mică, metaforă a scării mari. În toată țara, absurdul guvernează cu legile lui rânjite.

Petroșani, bietul de tine, ținut batjocorit.
Momente. Se pun borduri peste tot, răscolindu-se totul. Urâte. Trecem șchiopătat pe lângă ele, împiedicându-ne în copacii smulși, ferindu-ne privirea. Cam după doi ani, probabil cu alte fonduri de fluturat-mascat, se scot bordurile de-abia puse și se pun altele. Ridicăm privirile a mirare și trecem mai departe, fiecare plutind în micuța lui bulă personală.

Se asfaltează șoselele. Într-un mod complet de neînțeles pentru muritorul de rând, care nu știe nici un fel de inginerie. Nu mă interesează cui îi aparțin zonal aceste șosele. Ceeea ce văd eu, ca oricare altul, e că, în oraș, drumurile centrale sunt bune. Dar pe strada mea din Dimitrov sunt atâtea gropi, de mă mir că nu rămâne vreo roata în ele. În jurul orașului, sunt jalnice! Șoseaua de centură e hopa-du-te-și-nu-te-mai-întoarce. Peticită din când în când, dar sărăcăcioasă și patetică. Să nu mai vorbim de gloriosul drum care părăsește orașul și o ia spre Voineasa. E atât de frumos, el în sine, încât te-ai aștepta să-l asfalteze cineva, pentru a permite accesul turisitic într-o zonă demnă de cartea marilor frumuseți naturale. De zeci de ani stă așa. În câte o vacanță, încercăm să ajungem la Obârșia Lotrului, dar deznădăjduiți ne gândim că poate la anul. Vara  acesta au început să îi facă ceva, în ritm de lasă-mă să te las. Patru muncitori, doi fumând tihnit, unul stând la umbră și unul admirând natura. Așa se construiește viitorul!!!Vor termina probabil peste 15 ani, când  asfaltul de proasta calitate se va fi stricat deja. D-ale românilor.

Momente. Se distruge toată zona verde centrală, Bulevardul plimbărilor noastre. Se bagă betoane de o calitate înfiorătoare,  dalele îndoielnice și atât de ordinare joacă în locașuri gata să îți pună piedică sau să se lase furate, cele mai urâte și ieftine pe care le-au putut găsi. Se pune o fântână țâșnitoare din asfalt, cred că au angajat cel mai nepriceput arhitect peisagist, una mai urâtă nu am văzut în viața mea. Mă face să-mi fie mie rușine să mă uit la ea. Dar dacă vreau să mă uit în altă parte dau de bieții copaci încarcerați. Li s-a lăsat un metru pătrat de supraviețuire. În rest, ciment. Seamănă un pic cu bubble-urile umane. Plutesc și ei într-o lume golită de sens, de verde. Putea să se ducă cineva până într-un oraș european, tot pe banii noștri sau măcar până la Brașov, să vadă cum arată o piață pietonală centrală. Cum toate dalele frumos colorate, din cel mai bun granit stau așezate ață, iar fântânile asfaltului țâșnesc vesele în jerbe strălucitoare. Cineva care ar fi putut să înțeleagă cum verdele trebuie venerat, nu eradicat.

În chiar miezul orașului tocmai s-a construit un centru de informare turistică! Legile absurdului sunt de-a dreptul clocotitoare, de un haz nebun și isteric. Ce informare turistică?! Pentru ce?! Nu avem șosele, nu avem valorificare a zonei turistice. Poftiți la noi, avem munți! Vă informăm că avem munți!da, e adevărat, peste tot avem munți! Avem și cascade și păduri ( alea netăiate încă), avem cabane construite fără nici un plan peisagistic, de toate genurile, culorile și materialele. Minunata zonă din Straja e kitschoasa până la extrem. Parângul nu e nici el departe. Dar avem centru de informare turistica! A, poate va informa copiii pe unde le sunt părinții plecați la lucru prin toate colțurile Europei!

La orice nivel ai încerca să trăiești, prostia e atât de mare, încât te înfioară. Ți se târăște pe șira spinării ca un vierme uriaș si te parazitează până în ultimul neuron.
Chiar ieri am încercat să beau o limonadă la o terasă, cu o prietenă. Plouase, o ploaie oarecare de vară, care se oprise. Am încercat la „Aztec”. Ne-am instalat frumos, în aerul proaspăt și plăcut, sub umbrele, pe scaunele care nu erau ude. O chelneriță ne-a strigat prin geamul deschis: ‚Nu servim afară!”. Cum adică? Înăuntru fum de țigară  și un nivel al decibelilor greu de suportat. Nu ne venea să abandonăm frumusețea clară a terasei. O încercare de negociere, „Nu vrem decât o limonadă”, a eșuat. Fetișcana chiar ne privea cu superioritate, „Ce e, fraierelor, nu înțelegeți?! Nu servim afară! Din motive absurdice, na!! Nu ne dă voie șefu’ să servim clienții unde vor ei. Ce, e de capul lor?! Aici e un bar serios, nu așa, de colo!”. Am plecat. Același lucru la „VIA”! Incredibil! Acolo chelnerul ne-a răspuns domol, ca unor retardate: „Nu servim afară, că atunci mai vin și alti clienți!’’ Bestial!!! nu le trebuiau clienți! Exasperate și sătule, am întrebat dacă putem intra. „E plin!”, ne-a răspuns ridicând din umeri. Omulețul din mine responsabil cu controlul haosului se tăvălea dându-se cu capul de pereți, râzând stupid și isteric. Am colindat tot orașul, încercând să găsim o terasă la care să primim o limonadă. Fericite că locuim într-un oraș de munte frumos și însămânțat cu semințele logicii. Reflector al cosmosului, al civilizației și mai ales, plin de bun simț. Bunul simț universal. În care clienții se primesc cu zâmbetul pe buze și, dacă vor să șadă afară, pe asfalt, le aduci repede o umbreluță colorată și le mulțumești că au venit la tine! Doar de-aia ți-ai deschis restaurant! Să ai clienți! Sau nu?!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu