„Fear
is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate
leads to suffering.” (Yoda)
Stau în fața clasei. Mă uit la elevii mei. Pe rând îi măsor cu privirea.
Frumoși, deștepți, minunați. Și ei se uită la mine. Cu ochii aburiți de
plictiseală, de nepăsare, de prea multele ziduri pe care le-au ridicat în calea
acestei școli care nu-i înțelege, care-i supune la eforturi procustiene
mutilante și aproape cu totul inutile. Și, vrând nevrând, eu sunt Școala.
Oricât m-aș zbate, ei nu mă văd
pe mine. Văd zgripțuroaica asta numită Școală. Pe care ei știu, visceral, că nu
o vor. Pur și simplu nu vor să se adapteze. Nu vor să facă teme, nu vor să
scrie în neștire de pe tablă, nu vor să memoreze definiții și reguli, nu vor și
pace.
Tot ce își doresc e să fie lăsați în pace, să-și deschidă telefoanele și
să facă ce fac ei acolo, cu orele, cu zilele, cu anii, știind tot și despre
toate, dar nimic despre ce le predai tu. De parcă orice provine din Școală e cu
veto, e respins din start, ca o minge de ping pong ce se izbește de un perete
de oțel. Nu vor, așa că nu își mai fac temele. Nu mai șterg tabla, nu păstrează
curățenia, aproape nici nu te mai salută. Pur și simplu nici nu te văd când
intri în clasă. Ai devenit persona non grata. Atâtea ziduri au crescut între
noi, încât nu mai au loc nici noțiunile elementare de bun simț. Pui întrebări,
încerci să-i activezi pe căile bătătorite de atâta timp, nimic. Te trezești
răspunzând tot tu. Cu ochi străini și goi, pierduți în lumea lor, par niște
roboței fără emoții, fără gânduri, rătăciți. Dacă apeși pe butonul pe care
scrie “Învățătură”, îi dezactivezi. Dacă apeși pe “Entertainment” îi activezi,
se luminează brusc, încep să râdă, ochii le strălucesc, răsufli ușurat, uite,
copiii! Sunt aici! Încă există. Încă sunt!
Te gândești să mergi la cursuri, te înnebunesc cu ofertele de cursuri,
tre’ să câștigi credite, altfel îți poți pierde prețiosul loc în fața ochilor
goi de copii. Te duci, nepăsându-ți de credite, te duci cu speranța că în sfârșit
te vor învăța ceva despre această generație Z, despre acești post-mileniali cu
creierele conectate la tehnologie din bebelușie. Sau poate de dinainte. Sperând
că psihologia lor a fost analizată de-a fir a păr, că s-au specializat în
secolul 21, plus 22, daca se poate și te vor specializa și pe tine. Că te va
învăța cineva ce să faci cu acești copii atât de diferiți, de pe altă planetă,
cu acești necunoscuți la sufletul și mintea cărora ai vrea să ajungi. Ai vrea
să dărâmi zidurile, oh, cât ai vrea să ai o baghetă magică a la Harry Potter și
să dărâmi toate zidurile. Să ai din nou prunci cu ochii deschiși spre înafară,
nu închiși spre înlăuntru.
Din păcate, cam după vreo 10 minute, la orice curs, te lămurești.
Aceeași Mărie cu altă pălărie. Nimic nou sub soare. Știi toate astea de zeci de
ani. Cică metode noi. Au alt nume, dar le recunoști. Bla, bla, bla. Doar forme
fără fond. Mai dai și bani ca să te perfecționezi. Dar ești gata perfecționat. Vorba
vine. Pierzi timp, pierzi energie, dar
câștigi credite. Tot ca vițelul la poarta nouă ai rămas, dar, de, ești în rând
cu lumea. Ne învârtim în aceleași cercuri strâmte și ne prefacem că nu vedem
închisorile pe care noi le construim, pe care noi le închidem. Nimeni nu
vede??!! Nimeni nu aude?! Urletul ascuns, țipătul?! Trebuie schimbat totul din
temelii! Nu vedeți cât de anacronici suntem?! Nu vedeți că nu ținem pasul cu
modul în care li se schimbă creierul?! Cu viteza galactică sub imperativul
căreia trăiesc. Ei și gadgeturile lor, ei și noile lor sinapse, noile rețele
neuronale din creierele lor de care noi nu avem habar, creierele lor impactate
de tehnologie într-un mod șocant, nemaiîntâlnit, nu înțelegem nimic din copiii
ăștia frumoși! Nu vedeți că suntem de acum sute de ani?! Am rămas pe vremea
Renașterii. Nu ei trebuie să se schimbe, ei și privirile lor goale. Nu au cum.
Cenușeala plictiselii e provocată de noi. De Școala noastră. Telefonul lor e
mult mai interesant, mai colorat, mai plin de acțiune. Are deja toate
informațiile stupide pe care noi încercăm să le scriem pe tablă.
Noi, noi trebuie să ne schimbăm. Noi care de-abia am învățat câteva
funcții ale telefonului, noi care nici nu mai înțelegem limbajul acestor mici
roboței. Nu să învățam tot ce știu ei, nu am putea cu creierele noastre setate
în dulcele stil clasic. Ci să trecem dincolo de informație. Să devenim acele
faruri ce revarsă lumina în valuri groase ca frânghiile ce te smulg din
întuneric. Să fim odgoanele de care ei se agăță în întunericul lipsei de
emoții, în întunericul nesfârșit al sinelui singur pe lume. Să-i lăsăm cu
teoretizarea, să-i ajutăm să-și regăsească emoțiile și cuvintele întregi, să-i
învățam noi, înțelepții planetei, cum să reziste ca Oameni într-o lume
ultratehnologizată, care se schimbă radical în fiecare secundă, cum să nu-și
piardă sinele lor magic în această lume periculoasă cum nu a mai fost
niciodată.
Poate profesorii noii ere ar trebui să fie cei ce te învață empatia,
esența ta umană, cei ce te ajută să-i găsești cu adevărat pe ceilalți. Poate ar
trebui să devenim toți niște Yoda, Mari Maeștri ai Ordinului Jedi și să predăm
Forța. Forța iubirii și a generozității,
lumina și puritatea. Să le învățam esențele Binelui pe aceste suflete bătrâne,
care deja știu tot despre tot, pentru care lumea nu mai are acel farmec nespus,
nu mai are picături de sacru, are doar singurătatea nesfârșită a rețelelor
internaționale, copleșitoare prin omniprezența lor.
Aș vrea să mă învețe și pe mine cineva cum să devin un Jedi, cum să nu-i
las de izbeliște pe acești noi copii nemaiauziți și nemaivăzuți. Cum să ajung
dincolo de zidurile lor, cum să îi conectez la sufletul meu. La lumina și magia
mea. La Forța mea. Pe acești copii ireverențioși, liberi și îndrăzneți, acești
copii fără frică. Nu mai pot ei de școala noastră, de noi- generația setată pe
obținerea performanței în tot și în toate. Suntem atât de stresați, atât de
frustrați, de anxioși, nu cumva să nu dobândim recunoașterea internațională a
meritelor proprii. Iar performanța nu poate fi obținută decât muncind pe
brânci. Așa ne-au învățat pe noi moșii și strămoșii. Iar ei nu muncesc. Va dati
seama, ce oroare?! Ei nu muncesc cum am învățat noi că se muncește. Ce nebunie!
Marile companii le organizează camere de relaxare, le dau zile de lucru acasă,
iar ei nu rămân mai mult de 6 luni într-o slujbă. Ce neserioși! Fără
stabilitate, fără muncă susținută făcută până la moarte. Nici banii nu-i
interesează. Cine sunt ei?! Ce sunt ei?!
E uimitor cum nu vedem. Sunt cei ce trăiesc fără frică. Frica care ne-a
mânat mereu pe noi înainte. Nu le e frică că își supără profesorii când își dau
cu opinia, nu le e frică de notele mici, nu se tem să își ceară drepturile
indubitabile, nu stau de frică zeci de ani într-o slujbă care nu le place, sunt
deștepți, curajoși, sunt ceea ce sunt!
Îți arată exact ceea ce sunt.
Uneori reușesc să mă fac văzută, în momente pe care le născocesc
singură, în clipe de sclipire magică. Uneori, pentru scurte momente suntem
conectați și împărtășim bucuria învățării împreună, zburăm împreună. Atunci,
când zâmbetul lor e limpede ca apa proaspătă de fântână, știu că am deschis
poarta. Că sunt dincolo de zidul chinezesc. Dar tot mai greu. Pentru perioade
tot mai scurte. În cele mai multe zile simt o oboseală crâncenă, care nu e cea
a vârstei. Aceeași oboseală feroce care plutește și pe chipurile colegilor mei.
Oboseala nereușitei. A turării la maximum a tuturor motoarelor și a
înregistrării unor rezultate minime.
Suntem cu toții derutați, bazându-ne doar pe talentul propriu în
gestionarea situațiilor, fără nici un fel de ajutor. Programele sunt tot
stufoase, manualele extrem de slabe, imitând canalele de știri, cu lecțiile
îndesate pe patru coloane, stupide în
încercarea lor de a prezenta mărețele informații pe patru canale alternative,
de parcă am fi cu toții roboți multitasking de când ne naștem. Părinții sunt
speriați sau furioși, neștiind nici ei cum să gestioneze situațiile, luptând
pentru supraviețuire, nemaiavând timp sau putere să-și scoată copiii din
ecranele atotstăpânitoare. Forme, doar forme.
Conținuturile au rămas neactualizate. Nu s-a upgradat nimic. Sunt cele din
epoca fără telefon, fără internet. Aproape că sunt cele din epoca de piatră.
Presiunea e prea mare. Și rezultatele sunt după ziduri. Îngropate în ziduri și
strigând după lumină. Ca Ana lui Manole. Cu singura diferență că noi construim
doar ziduri, nu mănăstiri.
Ar trebui să facem ceva. Să nu mai apăsam pe butonul de panică și
teroare:”Învață asta!”. Acești copii nu fac ce nu vor. Sunt puternici. Se
antrenează să facă față unei lumi pe care nici nu putem să ne-o imaginăm. O
lume fără granițe, nici un fel de granițe, niciunde. O lume fără limite. Fără spații sigure. O lume în continuă vălurire, în schimbare năucitoare. Fără puncte de sprijin.
Să-i
provocăm să vrea. Să-i învățam râsul, să explorăm împreună corola de minuni a
lumii, să învățam unii de la alții. Să nu le cerem frică. Să ne bucurăm
împreună că suntem liberi.
Altfel totul devine mult prea greu.
Sunt profesor de o viață. Merit mai mult decât ce mi se întâmplă acum.
Și eu și copiii merităm mai mult. Putem răbda această stare de lucruri, dar nu
înseamnă că și trebuie s-o facem. Copiii sunt printre preferații mei în această lume, aș vrea să pot să îi strâng
din nou în brațe. Aș vrea să îi găsesc dincolo de ziduri, de pe unde s-au
rătăcit.
Mă uit în ochii lor străini, aburiți de ceața depărtării și a nepăsării
și spun:”Haideti afară să exersați scenetele!”. Lumina izbucnește brusc, la fel
de veselă ca o ciocârlie. Uite copiii mei dragi! Sunt înapoi în lume! Stau în grupulețe în
frigul primăverii, în curtea largă a școlii, cu foile în mână și vorbesc în
engleză, dansează, aleargă, își cară bănci pentru recuzită, râd fericiți pentru
ca fac tot ce le vine să facă. Îi văd pe părinții de la ora 12, care vin să își
ia copilașii mititei de la școală cum se uită mirați la aceste cete de
adolescenți deșirați și dezbrăcați în frig, cu ochii strălucitori și obrajii
îmbujorați de preaplinul minții. Îi ascultă cum vorbesc cuvinte într-o limbă
străină și îi măsoară scurt, etichetându-i într-un fel sau altul. Și ce fac
copiii mei frumoși?! Se sfiesc și întrerup reprezentațiile?! Nici vorbă. Țopăie
de colo până colo, ca spiridușii, dând din mâini și strigându-și replicile de
parcă ar fi singuri pe planeta Pământ. Liberi de frică.
Liberi și frumoși.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu