Pășesc pe holul școlii,
gata să o iau spre clasă, când mă opresc brusc.
Dintr-odată, magia momentului îmi zboară ca o fluturare prin fața ochilor. S-a făcut liniște. Hărmalaia a dispărut și binecuvântata liniște s-a așternut asupra firelor de praf care încă dansează în aer.
Dintr-odată, magia momentului îmi zboară ca o fluturare prin fața ochilor. S-a făcut liniște. Hărmalaia a dispărut și binecuvântata liniște s-a așternut asupra firelor de praf care încă dansează în aer.
Ridic privirea din
întâmplare și rămân cu ochii agățați de perete. E gri în semiumbră, patinat de
trecerea anilor fără o zugrăveală proaspătă. E tern și fără farmec, e zid.
Nimic altceva. Și pe el, ca o minune nesperată, s-a desenat o fereastră de
lumină. Bate de undeva de sus, de pe casa scărilor. E doar un pătrat de abur
alb, înconjurat de mult gri. Stă acolo, fără să spună nimic. Abia răsuflu,
cufundată în minunea care s-a deschis pentru mine. Întind degetele și pipăi. E
miraculos, e fermecat. Simt fluturele până în adâncul sufletului.
Ochii de lumină ai
copiilor. Ochii de perete ai copiilor. Unii cenușii, opaci, piatră indiferentă.
Alții scânteind în bucurie albă și caldă. Îmi plimb palmele pe suprafața aspră.
Îmi plimb mâinile pe fețele copiilor. Sculptând, alinând, colorând. Griul rece
mă rănește, făcându-mi palmele să sângereze praf, pătratul de lumină, atât de
volatil, mă renaște. Îmi dă viață. Mă alină, mă vindecă.
Ochi de fereastră. Ochi
de sticlă transparentă, în spatele cărora vălurește lumina. În curcubeie de
emoții. Ochi de piatră. De zid. Generații după generații de ochi.
Pe acest perete
cenușiu, în această ferestruică de apă albă sunt toți copiii mei. Cei pe care
i-am cunoscut, cei care nu au vrut să se lase cunoscuți. Cei care au luat totul
de la mine, cei care nu au vrut nimic.
Construcția mea de o viață.
Un zid gri uriaș. O fereastră mică pictată cu o pensulă de lumină.
Într-o fracțiune de
secundă îi văd pe toți. O școală plină de copii. De toate vârstele. Crescând
sub ochii mei și plecând. Fiecare cu o pană de lumină din sufletul meu. Sau cu
nimic.
Clasa a cincea, mereu atât de fermecătoare. Ce
dulci și grațioase sunt fetițele. Sunt doar copilărie și nevinovăție, zglobii
și de o veselie atât de pură, încât simți că te doare inima de atâta frumusețe.
Argint viu și praf de zână. Predau prin bucurie și iubire în mod constant. 6
ore cu ei pe săptămână sunt suficiente pentru a lucra în tihnă și fără grabă,
pentru a ne juca și a râde, pentru a învăța de drag. Ora zilnică cu ei e
ca o infuzie de apă vie, ies aproape
cântând de la oră, cu sufletul burdușit de lumină, aștept să vină ziua
următoare pentru a ne întâlni din nou. Iar ei par să trăiască aceeași minune.
Sunt copii ce nu vor să plece acasă, dacă le dai drumul mai repede, rămân la
școală, doar să mai stea un pic împreuna. E atât de
bine! Parcă am renăscut!
Copilașii mei
minunați și frumoși și pufoși. Nu-mi ajunge timpul, întâlnirile zilnice pe
săptămână parcă ar fi nimic, nu termin parcă niciodată, nu știu cum mă descurc
cu doar 2 ore la ceilalți! Am făcut un panou cu pozele lor din prima zi, la
care am atașat hârtioare colorate cu dorințele pe anul acesta. Majoritatea sunt
identice:”Îmi doresc un cățel, un iepuraș” sau mai știu eu ce alt animăluț.
I-am muștruluit nițel și le-am explicat că noi toți suntem diferiți și trebuie
să arătăm asta, să fim originali, inventivi, nu să ne exprimăm la fel, ca
tolomacii! Să lăsăm imitația! E o poveste întreagă aicil! Apoi le-am zis că
nimeni nu are voie să atingă panoul cu degetele și nici la 10 cm distanță să nu se
apropie. Bun, zis și făcut. Veșnic îi vezi cum se uită împrejur să nu-i observe
cineva și pipăie pozele sau floricelele de pe el ( gen origami, le-a facut una
din gemenele blonduțe, un weekend întreg a meșterit la ele!). Apoi se pârăsc: “Doamna,
cutărica a atins floricelele!!”. Eu mă încrunt și zic aspru: 10 cm !!! Vinovatul pleacă
spășit capul, imagine vie a dezolării și zice că îi pare rău, foarte rău. Apoi
o iau de la capăt! Fascinația panoului e biruitoare.
Într-o zi i-am învățat
“Believe me!”. Apoi le-am povestit de minunatul muzeu
din Londra, “Believe it
or not!”. Cu lux de amănunte! Colorat! Ascultau cu ochii rotunzi, cu gura căscată despre
minunățiile de acolo. Apoi o copilașă, cu ochii ca peruzeaua și obrajori
lucioși:
“Doamna, pot să-mi schimb dorința de pe panou?”
“Și ce vrei să pui în loc? “eu, de colo.
“Că vreau să vizitez muzeul din Londra!!!”
Adio
cățeluși pufoși! Ha, v-am venit de hac!
În altă dimineață, o fetiță mică și distrusă, că e
bolnavă și poate să plece acasă?? Îi explic cu blândețe și drag că nu pot să o
las, decât dacă vine mama ei după ea ( crezând eu că mama își vede de ale ei,
cu serviciul, cu alea, alea!). Zis și făcut. În 10 minute, mama era la ușă,
speriată, să-și ia fetița bolnăvioară. Ce să mai fac?! O las să plece și îi
urez sănătate, neuitând să amintesc strategic de motivare.
Eroare! Uitasem complet de sindromul clasei a cincea!!
Până la ora 10 dimineața, încă patru fetițe se îmbolnăviseră,
necesitând prezența urgentă a părinților, astfel încât încă trei mame și chiar
un tată veniseră să-și ia copiii de la școală! Hopa, între râs și enervare, am
anunțat solemn clasa că de aici încolo nici un părinte nu-și mai ia copilul de
la școala!!! Dacă e bolnav să stea acasă de dimineață!!! Bineînțeles că a doua
zi toți copilașii erau la școală, remediați vizibil dupa boală și cu motivările
aferente, foarte mulțumiți de importanța ce li se dăduse!
În altă zi, o colegă îmi spune și ea, tot râzând,
că a făcut greșeala să lase pe unul la toaletă. Toată ora s-au cerut la toaletă,
de era un du-te vino! M-am dus să le spun să termine cu asta și una din
gemenuțe m-a anunțat mândră că ea a fost chiar de două ori, că ce era să facă?
Dacă a scăpat-o….
Îți sorb cuvintele, sunt literă de lege (deocamdată!),
memorează fiecare vorbă, mă citează: “Da, doamna, că ne-ați spus că nu suportați
minciuna!” Sau: ”Zi adevărul, că știi că la doamna nu-i plac mincinoșii!”. Îmi
vine să râd întruna, dar mă abțin eroic!
Am jucat Spider Game. “Ce să
punem în centru, copii?”. Au propus cuvântul “God”. Mi s-a părut fascinant câte
au putut găsi niște copilași de 10 ani pentru a face pânza de păianjen. În special un băiețel, un
blonduț cu ochii cenușii găsea tot felul: power, light, eye. Am bătut
palma cu el, lăudându-l, s-a luminat tot, strălucea ca un felinar, cu toți
dințișorii sclipind voioși, era un frumușel și jumătate. În ziua
următoare s-a întâmplat să-l cert pentru o boacănă, s-a cenușit tot, îi
picasera colțurile gurii, nu mai avea nici o picătură de lumină, într-o mască
uluitoare a dezolării.
Doamna de mate s-a plâns că sunt gălăgioși și eu am
amenințat că nu mai facem petrecere de Crăciun. S-a auzit așa un oftat îngrozit
și colectiv, încât pe doamna a pufnit-o râsul! Eu am apucat să ies la timp pe
ușă și să râd singură pe coridor.
Gemenele blonde sunt ca niște spiriduși aurii,
vesele și sprințare, gata să te îmbrățișeze în orice clipă. Dau din gură ca
niște moriști, dar mereu trebuie să le scriu prin caiete, că-s tare aiurite.
Azi i-am zis uneia că parcă e un pui de cuc, care și-a pierdut cuibul, ceea ce a distrat-o
foarte tare. Asta pentru ca era complet pierdută în visare, zăpăcită și năucă.
Două table scrise nu înseamnă nimic pentru ea, față de visele minunate și albastre
ce îi trec prin fața ochilor.
Una din ele, artistă și inovatoare, nu apucă
niciodată să învețe chiar bine la engleză, pentru că: “Doamna, eu
întâi îmi fac la matematică, că e mai grea, și-mi ia vreo 2-3 ore, apoi la
română, care îmi ia vreo 1-2 ore. Și când să mă apuc de engleză, Doamna, sunt
foarte obosită și nu mai rezist decât vreo 10 minute! Ce să fac?!”
Dăm lucrare în fiecare joi și, într-o joi, zice, în
timp ce scria de zor: ‘Doamna, acum sigur iau 9,50!’’ Eu, care nu aveam chiar
atâta speranță, zic atunci cu aer suveran:”Ei bine, dacă o să iei 9,50, îți voi
da un premiu!”. Bineînțeles că a luat un
7, 20.
Au mai trecut vreo 2 săptămâni, ea înnegurându-se
la fiecare notă de 6 sau 7 pe care o lua, lumina pălind pe fața ei frumoasă de
câte ori se dovedea că propozițiile iar nu fuseseră bune.
Într-o joi, pe la 11 noaptea, am terminat de
corectat. Drăgălașa de ea avea 9,40. I-am mai dat 10 sutimi și mi-am sfărâmat
creierii în miez de
noapte ce premiu să-i dau.
A doua zi le-am dat lucrările, ca de obicei, de la
cea mai mică notă, până la cea mai mare. Pe a ei o ascunsesem în agenda mea.
Citesc, citesc notele, ajung la cei foarte buni și încep să se audă murmure în
clasă. Pentru că nu zisesem numele ei nici la 7, nici la 8, nici la 9 au
început să creadă că a luat notă mai mare decât așii clasei. Ea tremura toată
și se zbuciuma de numa-numa,
așteptând cu sufletul la gură să vadă cât a luat. Le termin și se lasă un moment
de liniște îngrozită în clasă. Parcă eram la teatru. Brusc, explozie: ‘Doamna,
dar ...?!’
"Ce e cu ea?" fac eu pe nebuna și mă prefac că am
rătăcit lucrarea, caut după ea prin plasă, prin agendă, ea era din ce în ce mai
străvezie, o scot brusc: “A, e asta nesemnată? Păi…e 9,50! A ta era?’’
Ropot de aplauze în clasă, urale, ea țâșnește spre
catedră și mă strânge tare în brațe: ‘Vă iubesc, Doamna!. Strâng și eu
trupușorul firav și blond și mă înduioșez de bucuria ei nemăsurată. ‘Dar
premiul, Doamna?!’ strigă clasa.
Ultimul act. Cu multă pompă, declam:”Guvernul
britanic m-a însărcinat să acord diploma de onoare elevei …bla, bla și îi lipesc
pe coperta caietului un abțibild cu steagul britanic, foarte frumos. E foarte
încântată de premiul ei, dar întind și pumnul strâns și îl desfac încetișor în
palma ei, punând o scoică micuță și drăguță și spunând că trebuie să fie la fel
de tăcută și de înțeleaptă ca și premiul ei ( de felul ei, fiind, oh, atât de
vorbăreață!!!). A închis pumnul peste scoică și nu a arătat-o clasei, stând
acolo, tăcută și mulțumită până în ultima ei celulă blondă și albastră.
Unul dintre copii strigă încântat de spectacol:
‘Doamna, dar eu am luat o grămadă de 10 și mie nu mi-ați dat premiu!’. Dar nu e
nici o supărare în vocea lui și asta mi se pare grozav la ei. Se bucură unul pentru altul. Bineînțeles că, până la sfârșitul
orei, m-am angajat la viitoare premii pentru cei care acum sunt de 7, dar
neapărat și obligatoriu vor ajunge la 9,50.
Poate este apogeul, simt ca este, mai bine de atât
nu se poate, eu simt că dau totul, cum nu l-am dat niciodată, parcă. Îi iubesc pe toți, stau
cu ei în pauze, nu mai ajung în cancelarie, zboară timpul, niciodată nu e
destul. Cu infinită atenție și migală de artizan pun câte o pană mică de lumină
în sufletul fiecăruia. Scânteie de păun și de vultur. Nici nu își dau seama ce
li se întâmplă. Cu sufletul doldora de bucurie, mă duc spre casă, zilnic,
savurând fiecare clipă.
Clipă de clipă, an dupa an.
Copiii mei de-a opta.
Trepidând de nerăbdare să plece. Smucindu-se în miile de fire colorate ce îi
mai țin încă legați de aceste ziduri. Mă uit cum pocnesc firele unul câte unul.
Zburând înfășurate spre văzduhuri. Ca baloanele aurite călătoare. Cocorii mei
albi.
Nu mai sunt atât de inocenți.
Privirile li s-au împânzit cu de-ale oamenilor. Fiecare învățând să-și poarte
povara propriei umanități. Cu rele și bune. Atât de tineri, atât de frumoși.
Căluți năzdrăvani gata să ia viața în galop. Se smucesc neîncetat, dornici deja
să se îndepărteze de mine. Mai aruncă câte o privire spre Doamna lor, dar Aici
au terminat. Au luat tot ce era de luat. Alte câmpii îi așteaptă.
Ei pleacă. O dată și încă o
dată. La nesfârșit. Rămân cu amintirea ferestrelor adânci de lumină din ochii
lor. Cu tristețea zidurilor din privirile unora.
Rămân cu fereastra mea din
perete. Desenată de soare, fragilă și jucăușă. Fermecată. Efemeră.
Oh, dar ce fac eu aici, cu
ochii pironiți în perete?! Mă așteaptă copiii.
Pipăi cu grijă peretele,
atingându-i fereastra încă o dată. Și pornesc spre o altă clasă. Deschid ușa.
Zeci de ochii mă ațintesc,
veseli și luminoși. Ochi de fereastră. Preferații mei.
Minunat!
RăspundețiȘtergere